Magia czarno-białych zdjęć
[30.11.2009] Fotografia cyfrowa pozwala nam na nieograniczone w zasadzie eksperymenty, jeśli chodzi o ostateczny wygląd naszego zdjęcia. Tak też ma się i sprawa z konwersją zdjęć kolorowych na czarno-białe.
Naprawdę proste metody na efektowne zdjęcia w czerni i bieli
Poniżej prezentowane sposoby mogą pomóc Wam w uzyskaniu satysfakcjonujących wyników przy próbach kreacji atrakcyjnie prezentującego się obrazu.
Wstęp
Przy pierwszych próbach "wchodzenia" w ten mniej kolorowy świat sporo osób przestawia po prostu aparat na tryb monochromatyczny lub na (o zgrozo!) sepię. Zdjęcia, przeglądane później na komputerze, nie budzą zapewne szczególnej satysfakcji – zarejetrowane w ten sposób obrazy są zazwyczaj potwornie nudne i kompletnie bez wyrazu.
Monotonność barw (czy raczej wszechobecna szarość) potrafią doprowadzić do szewskiej pasji, a brak jakichkolwiek nawet śladów po kontrastach – do ślepej furii. Te same efekty da również zastosowanie klasycznej funkcji "pozbawienie koloru" czy to w Photoshopie, czy w jakimkolwiek innym edytorze graficznym. Na następnej stronie znajdziecie banalnie proste metody, których użycie w słynnym programie Adobe zajmuje dosłownie moment.
Mieszanie kanałów
Jednym z rozwiązań jest narzędzie "Mieszanie kanałów (Channel Mixer)". Jego użycie nie zabiera wiele więcej czasu niż klasycznych funkcji typu "Stwórz ze zdjęcia jednolitą, szarą masę", a efekty są niewspółmiernie lepsze. Jedyne, z czym na początku będziemy się musieli uporać, to wyrobienie w sobie odrobiny cierpliwości do mozolnego – fakt faktem – szukania odpowiednich kombinacji.
Na potrzeby przykładu posłużę się takim oto zdjęciem:
Derby Galin 2008, fot. Antoni Żółciak
1. Na palecie "Kanały (Channels)" upewnijmy się, że wszystkie kanały RGB (Red, Green, Blue) zostały zaznaczone.
2. Następnie z menu "Obraz (Image)" wybierzmy "Dopasowania > Mieszanie kanałów (Adjustments > Channel Mixer)"
3. Teraz zaznaczamy na dole "Monochromatyczne (Monochrome)", włączamy też podgląd i rozpoczynamy zabawę suwakami. Jedna z teorii mówi, by suma wartości wszystkich trzech kanałów była równa 100% – czyli przykładowo kanał niebieski (odpowiedzialny za reprodukcję szczegółów) ustawmy na 75%, zielony na 10%, czerwony na 15%.
Jest to oczywiście zupełnie przykładowe rozwiązanie. Równie dobrze możemy zrezygnować z wiernego trzymania się tychże 100% i eksperymentować, ustawiając np. kanał czerwony na poziomie 86, zielony na 12, a niebieski na 43, dodając do tego ustawienie "Stały (Constant)" o wartości -16%.
4. Wszystko zależy od indywidualnych cech każdego zdjęcia i, co oczywiste, od gustu fotografującego.
fot. Antoni Żółciak
Ustawienia kanałów: czerwony 86%, zielony 12%, niebieski 43%, stały -16%.
Obliczenia
Drugą metodą "na szybko" jest użycie funkcji "Obliczenia (Calculations)" z menu "Obraz (Image)".
1. Wiele tutaj nie mamy do roboty, jeśli chcemy tylko szybko przekształcić zdjęcie z kolorowego na czarno-białe.
2. Zmieniamy jedynie wartości w polach "Kanał" (w "Źródło 1" i "Źródło 2") i różne warianty mieszania.
3. Poniższe zdjęcie jest efektem następujących ustawień: "Kanał: Czerwony, Kanał: Czerwony, Mieszanie: Mnożenie"
4. W ten oto sposób dzięki zaledwie trzem kliknięciom myszki zamienimy fotografię kolorową we względnie atrakcyjny wyrób monochromatyczny. Cała operacja zajmuje może około minuty.
fot. Antoni Żółciak
Opisane powyżej metody są – poza przeróżnymi wtyczkami – jednymi z bardziej efektywnych operacji, jakie można przedsięwziąć na plikach JPEG w celu ich konwersji na czerń i biel. Nie są one oczywiście szczególnymi odkryciami – jest to po prostu bazowa informacja, którą zawsze warto sobie przypomnieć.
Antoni Żółciak
Treści dostarcza SwiatObrazu.pl