Zmienny punkt widzenia

Zmienny punkt widzenia

[30.04.2014] Żyjemy w świecie, gdzie rządzą media elektroniczne – kolorowe, dynamiczne i ekscytujące – które skutecznie przyciągają naszą uwagę i próbują nas przekonać, że to, co statyczne, musi być też nudne.

Wciąż wiele osób uważa, że druk to bezbarwne, mało atrakcyjne medium, które nie ma za wiele do zaoferowania. Cóż, dla sceptyków mamy niespodziankę: dzięki materiałom soczewkowym już od dziesięcioleci można osiągać w druku przykuwające wzrok efekty.

Technika, która opiera się na wzbogaceniu "płaskiego" obrazu o trzeci wymiar lub animację, nosi nazwę druku soczewkowego i jest o wiele bardziej rozpowszechniona, niż mogłoby się wydawać. Wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć, że druk soczewkowy jest używany niemal wszędzie i ma wiele zastosowań w marketingu i reklamie, na przykład w produkcji ekspozytorów sklepowych i backlitów. Dostawcy usług druku mogą czerpać korzyści z druku soczewkowego, który może stanowić element przewagi w ich portfolio. "Presja cenowa sprawia, że standardowy druk na papierze jest mało opłacalny", mówi Daniel Pierret, założyciel i dyrektor firmy DPLenticular, dostawcy materiałów soczewkowych dla branży poligraficznej. "Druk soczewkowy to dla drukarń świetny sposób, by w trudnej sytuacji rynkowej wytworzyć wartość dodaną".

Roman Włodkowski, manager drukarni Grafix z Gdańska, nie do końca podziela tę opnię i dodaje: "Presja cenowa i rosnąca konkurencja sprawiają, że druk soczewkowy jest coraz mniej opłacalny. Biorąc pod uwagę wysokie wymagania jakościowe i subiektywne spojrzenie klientów, dla większości drukarń nie jest to dobry interes". Zdaniem Romana Włodkowskiego zajmowanie się drukiem soczewkowym wymaga sporego know-how, dlatego jedynie prawdziwi profesjonaliści są w stanie osiągnąć w tym sektorze sukces.

Nowe wymiary

Czym w takim razie jest druk soczewkowy? Zasada jest prosta: obraz umieszcza się pod przezroczystym, plastikowym arkuszem, pokrytym ułożonymi blisko siebie rzędami soczewek, których z optymalnej odległości prawie nie widać. Zmieniając kąt, pod jakim patrzymy na obraz, zobaczymy efekt uzyskany dzięki zastosowaniu soczewek: ruch, zmianę lub trójwymiarowość obrazu.

Można wyróżnić trzy typy wydruków soczewkowych. Pierwszy to wydruki z efektem "flip". Wykorzystuje się w nich najczęściej dwa różne obrazy oraz soczewki o szerszym kącie widzenia. Zmieniając kąt obserwacji, widzimy raz jeden, a raz drugi obraz. Drugi typ to animacje, w których stosuje się wiele obrazów oraz soczewki o średnim kącie widzenia. W tym przypadku można uzyskać efekt ruchu (sekwencyjnej zmiany obrazów), efekt przybliżenia (powiększenia części obrazu) oraz efekt morfingu (płynnego przejścia jednego obrazu w drugi). Trzecim i ostatnim typem są wydruki, które – dzięki soczewkom o wąskim kącie widzenia – dają efekt przestrzenności obrazu. Warto pamiętać, że w druku soczewkowym można łączyć ze sobą różne efekty, na przykład 3D z efektem "flip" czy efektem przybliżenia. Dokładne opisy poszczególnych efektów można znaleźć na stronie www.lenticulartechnology.com.

Za kulisami

Aby uzyskać którykolwiek z opisanych powyżej efektów, należy podzielić obrazy na ułożone naprzemiennie, precyzyjnie dopasowane paski, które stają się widoczne pod odpowiednim kątem dzięki zjawisku rozproszenia światła w soczewce. Na rynku dostępne jest specjalistyczne oprogramowanie, które znacznie ułatwia, przyspiesza i automatyzuje cały proces. Przy jego pomocy można podzielić obraz w zależności od wybranego efektu. Odpowiednie przygotowanie obrazu wymaga wiedzy i doświadczenia.

Ponieważ rynek wymaga coraz lepszych efektów, potrzeba bardziej zaawansowanego oprogramowania – nie tylko software’u do cięcia i dopasowania obrazu, lecz także RIP-a przeznaczonego specjalnie dla druku soczewkowego. Dla drukarń, które chcą wejść w ten biznes, może to stanowić przeszkodę. Drukarnia Grafix stworzyła swoje własne oprogramowanie i RIP, by uzyskiwać obrazy najlepszej jakości.

Kolejnym kluczowym elementem w druku soczewkowym jest folia lentikularna, której awers pokrywają ułożone poziomo lub pionowo soczewki, podczas gdy rewers stanowi gładką powierzchnię. Dostępnych jest wiele modeli arkuszy lentikularnych w różnych formatach (także przyciętych na zamówienie). Można ponadto kupić folie soczewkowe o rozmaitych grubościach, dających różne kąty widzenia. Warto pamiętać, że niektóre rodzaje folii nadają się lepiej do obrazów z efektem 3D, a inne do animacji. Wybór odpowiedniego materiału do danej pracy jest bardzo ważny; w tej kwestii można liczyć na pomoc dostawców folii.

Istnieją dwa główne sposoby produkcji wydruku soczewkowego. Można albo najpierw wydrukować obraz na papierze, a następnie zalaminować go folią soczewkową, albo też wykonać nadruk bezpośrednio na rewersie folii. Pierwszy sposób jest łatwiejszy, ponieważ umożliwia stosowanie zwykłych farb do druku; w tym przypadku należy jednak poświęcić więcej uwagi etapowi przygotowania obrazu, aby mieć pewność, że jest on dokładnie dopasowany do folii soczewkowej.

Co ważne, sposób ten jest skuteczny tylko w przypadku krótkich serii. W przypadku średnich i dużych nakładów niezbędny jest druk offsetowy UV. Wymaga on stosowania farb utwardzanych UV i odpowiednio wyposażonych maszyn, zapewnia również łatwiejszą obróbkę wykończeniową. Niezależnie od tego, w jaki sposób wykonano wydruk, wykańczanie odbywa się tak samo – na krajarce.

Druk w wysokiej rozdzielczości i precyzyjne dopasowanie obrazu do soczewek są niezbędne, by osiągnąć zadowalający efekt, zwłaszcza w przypadku wydruków soczewkowych, które są przeznaczone do oglądania z bliska. Obecnie druk offsetowy to jedyna technologia, która zapewnia niezrównaną jakość. Najlepsze drukarnie korzystają z systemów CtP o wysokiej rozdzielczości i z niezawodnych maszyn drukujących, które gwarantują wydruki najwyższej klasy. Również druk fleksograficzny, dzięki wykorzystaniu płyt o bardzo wysokiej rozdzielczości, pozwala na stosowanie druku soczewkowego w masowej produkcji etykiet opakowaniowych.
Właściwe stosowanie druku soczewkowego wymaga odpowiedniej wiedzy, umiejętności i narzędzi.

"Produkcja wydruków soczewkowych o optymalnej jakości to wypadkowa kilku czynników: właściwości optycznych folii, procesu projektowania i przygotowania obrazu do druku oraz samego drukowania" – podkreśla Daniel Pierret. "Projektowanie i produkcja wydruków soczewkowych to zadanie dla specjalistów!". Grafix, z uwagi na swoje doświadczenie i zaawansowaną technologię, jest jedną z niewielu drukarń, które mogą zapewnić najlepszą jakość na wszystkich etapach produkcji wydruków soczewkowych: przygotowania pliku, cięcia i dopasowania obrazu, naświetlania płyt, druku i obróbki wykończeniowej.

Dla fachowców od reklamy i marketingu druk soczewkowy jest ciekawym sposobem na stworzenie wartości dodanej dla standardowego produktu, ponieważ przykuwające wzrok efekty angażują konsumentów i zwiększają rozpoznawalność marki. Druk soczewkowy, znacznie lepiej niż tradycyjny, sprawia, że przekaz reklamowy zostaje zapamiętany.


© DPLenticular

Awers folii lentikularnej pokrywają ułożone poziomo lub pionowo soczewki, podczas gdy rewers stanowi gładką powierzchnię. Dostępnych jest wiele modeli arkuszy lentikularnych w różnych formatach.


© McDonald’s

Zmieniając kąt, pod jakim patrzymy na obraz, zobaczymy efekt uzyskany dzięki zastosowaniu soczewek: ruch, zmianę lub trójwymiarowość obrazu. Dla fachowców od reklamy i marketingu druk soczewkowy jest ciekawym sposobem na stworzenie wartości dodanej dla standardowego produktu, ponieważ przykuwające wzrok efekty angażują konsumentów i zwiększają rozpoznawalność marki.


© Anar

O możliwościach druku soczewkowego zrobiło się w zeszłym roku głośno za sprawą kampanii społecznej przeciwko przemocy wobec dzieci. Agencja reklamowa Grey zaprojektowała dla fundacji Anar plakat, który dzięki zastosowaniu folii lentikularnej prezentował inny obraz dorosłym, a inny dzieciom, patrzącym na nośnik pod różnymi kątami. Podczas gdy oczom dorosłych ukazywało się zwykłe zdjęcie chłopca, dzieci widziały na twarzy swojego rówieśnika ślady bicia, a obok – informację o tym, gdzie mogą szukać pomocy, jeśli same są maltretowane.

Autor: Jacek Golicz

Treści dostarcza Visual Communication.pl

Oceń ten artykuł: