Smaki ramadanu

Smaki ramadanu

[30.08.2010] Islam, jak każda inna religia obejmuje swoim zakresem wiele obszarów życia, nie tylko tych związanych z metafizyką. Obrzędowość islamu narzuca jego wyznawcom styl życia, kodeks etyczny, zachowanie, a nawet… jadłospis.

Ramadan właśnie trwa,  a w czasie tego świętego okresu spożywa się specjalne posiłki, które mogą skusić swoją egzotyką turystów przebywających w tym czasie w krajach arabskich. Należy wspomnieć, że tradycyjne posiłki arabskie stają się coraz popularniejsze na świecie. Przyczyny takiego zjawiska można szukać w coraz większej ilości wyznawców, ale także dzięki większej otwartości  samych muzułmanów na zachodnią cywilizację. Sposób przeżywania ramadanu, mimo wspólnych dla wszystkich narzuconych przez tradycję obrzędów, jest dość indywidualny. Każdy region posiada własne interpretacje święta.

Intissar Al Fawwaz pochodzący z Jordanii, który od niedawna mieszka w Dubaju, podkreśla znaczenie rodziny. W swoich wspomnieniach z dzieciństwa  Intissar pamięta matkę, która zawsze na czas ramadanu robiła zapasy suszonych owoców i orzechów. W domu Jordańczyka nie zapominano także o jałmużnie dla biednych. Porządki w szafie robiono z myślą o odłożeniu ubrań dla potrzebujących. Intissar z sentymentem wspomina dźwięk musshirs – werbli bebna, oznaczającego pobudkę -"to był piękny dźwięk. Po iftar, każdy członek rodziny czytał rozdział Koranu i wtedy nastawał czas radowania się."

Iftar, czyli pierwszy posiłek, który spożywa muzułmanin po zachodzie słońca w okresie postu ramadan, przybiera postać ogromnego bufetu. Dla Jordańczyka ulubionym daniem jest kataiefm – naleśnik z orzechami włoskimi, cukrem i cynamonem, usmażony i maczany w syropie miodowym.

W Maroku z kolei, na koniec postu jada się zupę o nazwie harira. Jest to pożywna zupa zrobiona z soczewicy, ciecierzycy, ryżu i kawałków mięsa, po zmieszaniu składników przybiera odcień brązowawy. W tradycyjnych rodzinach, zupa zawiera kawałki mięsa, jednak z uwagi na to, że Marokańczycy mają mieszane pochodzenie, zupa może przybrać smak Fesi (lżejszy, z większą ilością pomidorów) albo smak Marrakechi (cięższy, z większą ilością i rozmaitością warzyw).

Następnym daniem znajdującym się wśród świątecznego jadłospisu to Chebekkia, czyli herbatnik upieczony z różnych rodzajów ziaren, posłodzony miodem i posypany ziarenkami sezamu. Większość rodzin pija do niego mleko posłodzone cukrem lub z dodatkiem jabłka, awokado i banana.

Na koniec postu mieszkańcy Arabii Saudyjskiej, w przeciwieństwie do Egipcjan, zwykle spożywają tylko lekki posiłek składający się z daktyli i jogurtu, przy tym rezerwując główny posiłek dla sohour (posiłek jedzony przez muzułmanów, zwykle parę godzin przed świtem tuż przed początkiem całodziennego postu). Warto wspomnieć, że daktyle są ważne do muzułmanów, ponieważ wchodzą w skład zalecanej żywności na zakończenie postu i mają specjalne znaczenie dla Arabów w Zatoce.

Irakijczycy zaś spożywają zupę z soczewicy, qamar al deen i napój morelowy – bardzo popularny w tamtym regionie. Zajadają się też koubą (upieczony ryż podawany na półmisku) i kunafą (słodycze). Kuwejtczycy preferują agiinę (potrawa z mięsa i ziemniaków przyprawiana pieprzem) i harissę (kurczak z cynamonem).

W Libanie po zachodzie słońca, muzułmanie, jak najszybciej udają się do domu. Tradycyjnie, iftar rozpoczynają szklanką wody i daktyli oraz świeżego soku, zupy z soczewicy i fettoush (rodzaj sałaty) . Jako główny posiłek podaje się zazwyczaj gulasz mięsny. Jeszcze inne potrawy cieszące się popularnością to harees, czyli mięso z pszenicą gotowane razem. Ze słodyczy zaś to chałwa, firni (budyń z ryżu) i umm ali (mleczny pudding).

W Egipcie, dwa symbole – shisha i lampa fanoos  – stały się symbolami ramadanu. Lampy zasilane elektrycznością, bądź też tradycyjnymi świeczkami należą do tradycji datowanej jeszcze czasów Fatimidy. Lampy są wszechobecne podczas ramadanu i można je ujrzeć w domach, sklepach, restauracjach i nawet wzdłuż ulic, gdzie są porozwieszane. Namioty, nazywane khaimahs, również są wystawiane na ulicach, a w nich odbywają się pokazy mistrzów wyrobów cukierniczych -fatari, którzy demonstrują swoje umiejętności w wykonywaniu tradycyjnych słodyczy.

Mimo różnych preferencji kulinarnych i zwyczajowych, muzułmanów na całym świecie łączy coś jeszcze – głęboka religijność i dbałość o więzy rodzinne. Wiele z nich podkreśla znaczenie rodziny, które zwłaszcza w okresie świątecznym jest jeszcze bardziej wzmacniane.

"Spotkania rodziny są bardzo ważne," – mówi Fareed Lutfi, kierownik ubezpieczeń w Dubai Holdings. "Przez cały rok, klan Lutfi spotyka się w soboty na rodzinnym obiedzie w domu mojej matki. Podczas ramadanu staramy się, aby  wszystkie dzieci i wnuki były razem, dlatego posiłek spożywany w czasie piątkowej nocy. Moja rodzina liczy 11 braci, razem z siostrami i innymi członkami rodziny jest nas 80 osób.  Każdy oczekuje spotkania w domu Nany. Odkąd rozmiary naszej rodziny znacząco wzrosły, wielu z nas przychodzi z daniami, które są akurat specjalnością domu."

Aneta Gajak

Źródło:gulfnews.com

Treści dostarcza OdkryjDubaj.pl

Oceń ten artykuł: